Wat is Bal-A-Vis-X

BAL staat voor Balance

A voor Auditory
Vis voor Visual
X voor exercise

Het Amerikaanse Bal-A-Vis-X programma is ontwikkeld door de Amerikaan Bill Hubert en bestaat uit een serie van 300 ritmische oefeningen met speciale zandzakjes en balletjes. Voor kinderen zijn de oefeningen uitdagend, zeker voor hen die behoefte hebben aan bewegend leren.

Een totale coördinatie van het lichaam is vereist. De linker- en rechterhersenhelft, en ook de ogen, oren, handen en voeten moeten flink met elkaar samenwerken. Het ritme en het tempo van de oefeningen is een natuurlijk gevolg van goed uitgevoerde fysieke en motorische technieken.

In september 2019 heb ik een 3 daagse cursus in Schotland gevolgd en ben ik opgeleid door de grondlegger van BAL-A-VIS-X Bill Hubert afkomstig uit de VS. Hij heeft 40 jaar lang aan dit programma gewerkt en steeds verder ontwikkeld.

Ik gebruik de oefeningen voor het stimuleren van de concentratie, balans, het verbeteren van oog-volgbeweging, oog-samenwerking en oog-hand coördinatie. Hierdoor wordt ook het ruimtelijk inzicht verbeterd.

Bal-A-Vis-X wordt ingezet om de juiste voorwaarden te scheppen zodat het kind optimaal tot ontwikkeling komt. Daarna zal ook gebruik worden gemaakt van functionele training zoals bijvoorbeeld schrijftherapie wanneer het kind moeite heeft met schrijven maar ook motorische ontwikkelingsachterstand zoals niet goed kunnen meekomen met sport en spel.

Wat levert de beweging van Bal-A-Vis-X® op

Als je alleen of samen met balletjes en zakjes gooit volgens een bepaald ritme moet je kijken naar wat je doet. Dit betekent dat je ogen continu een bal of zakje volgen. Door deze beweging ontspannen je ogen en tegelijkertijd kun je goed leren focussen. Doordat de zakjes geluid hebben worden ook je oren maximaal afgestemd en wisselt het geluid van je linker naar je rechteroor. Je hersenhelften leren goed samenwerken en er worden steeds nieuwe verbindingen in de hersenen aangelegd doordat de oefeningen uitgebreid worden. Wanneer je ook nog op een balanceerbord de oefeningen doet, word je evenwicht en coördinatie maximaal getraind.

Het effect van de oefeningen is meer lichaamsbeheersing, betere luistervaardigheden, betere kijkvaardigheden, maar ook beter in staat zijn tot plannen, organiseren en alle andere vaardigheden die nodig zijn om te leren.

Wat zijn de neveneffecten van Bal-A-Vis-X®

Geef kinderen een spel en ze willen het leren. Zo is het ook met de balletjes en de zakjes. Door de rustige opbouw van de training is er een mooi leereffect. Kinderen leren samenwerken doordat de ander van jou afhankelijk is om de bal in het ritme te houden. Kinderen leren mild voor elkaar te zijn als het misgaat. Kinderen leren hun kracht doceren door zachtjes en soms met meer kracht een balletje of zakje naar de ander te gooien. Kinderen leren aannemen van een ander. Dat zijn in het samenwerken prachtige oefeningen, want jouw actie heeft effect op de ander en het gaat spelenderwijs.

Een prachtig neveneffect is je leren concentreren. Het balletje moet worden gevolgd met de ogen, anders ben je het kwijt. Als je het juiste ritme te pakken hebt, kun je bijna in trance doorgaan en vliegt de tijd terwijl je je blijft concentreren op de balletjes.

Wat te denken van faalangst. Spelen met balletjes doet bijna automatisch een beroep op faalangst en fouten maken. Een bal rolt immers gemakkelijk weg. Hoe mooi is het om steeds opnieuw te beginnen en te merken dat juist door het maken van fouten en het steeds opnieuw oefenen je iets onder de knie krijgt. Hoe trots kun je zijn als een bepaalde oefening is gelukt en je weer een stapje verder kunt gaan in moeilijkheidsgraad. Onbewust krijgt het kind de boodschap mee dat het heerlijk is om te oefenen en hoe fijn het is als iets je uiteindelijk goed lukt. Ondertussen wordt het doorzettingsvermogen en volhouden geoefend.

Mogelijk het allerbelangrijkste is het gevoel van zelfvertrouwen. We kunnen alleen een goed gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen hebben door voldoende positieve ervaringen op te doen als gevolg van inspanning.